Ontbijtsessie : donderdag 24 januari 2019 - 08:15 - inschrijven

Gratis voorbereidende ERP tips

Bent u van plan om binnenkort over te gaan naar bedrijfsbrede software, dan kunnen wij u zeker helpen met een aantal heel concrete, praktische tips. Tips die u helpen bij een goede voorbereiding naar een geslaagde implementatie!

U kunt de tips bekijken door onderstaand formulier in te vullen. Hierbij respecteren uw privacy. Uw e-mail adres wordt niet doorgegeven aan anderen en u krijgt geen commerciële mails van ons.

Praktische tips ter voorbereiding van een implementatie van ERP software

Bent u van plan om binnenkort over te gaan naar bedrijfsbrede software, dan vindt u hieronder een aantal heel concrete, praktische tips die u helpen bij een goede voorbereiding naar een geslaagde implementatie !

1. Uw huidige logistieke processen binnen uw firma

Maak vooraf een samenvatting van alle huidige logistieke processen binnen uw firma.

2. Kies uw processen

Stip op deze samenvatting aan welke processen nu ondersteund worden door uw huidige software en/of via andere hulpmiddelen zoals Excel-files, Access-programma's, geschreven bonnetjes, e.d.

Stip ook aan welke processen u graag ondersteund wenst te zien door de nieuwe globale en geïntegreerde ERP-software. Maak een onderscheid tussen de processen waar direct noodzakelijke ondersteuning nodig is en de processen dewelke in een tweede fase aan bod kunnen komen.

3. De Interne werking van uw firma

Beschrijf zeker vooraf wat u denkt dat heel specifiek is aan uw activiteit en/of sector en aan uw firma en zijn interne werking.

4. Externe koppelingen

Bedenk waar er externe 'koppelingen' nodig zijn, bvb.

  • inlezen van bestanden met nieuwe prijzen van uw productleveranciers
  • verwerken van nieuwe artikels of een totaal nieuw gamma
  • EDI-berichten met de grootdistributie
  • opmaak van catalogi met artikelgegevens uit de database : cataloogstructuur, artikelcode, omschrijving, barcode, technische beschrijving, al-dan-niet voorraadartikel, levertermijn, foto's, brutoprijzen,...
  • synchronisatie gegevens op uw website en/of webshop : artikels en hun beschikbaarheid (eventueel per vestiging), foto's, brutoprijzen, login en paswoord van de klanten, lopende offerten en orders per klant, historiek ooit gekochte artikels per klant,...
  • automatische verwerking van webshoporders
  • gegevensuitwisseling met transporteurs zoals GLS, DPD, e.a.
  • vendor-managed inventory (V.M.I.)

4. Reorganisatie van uw data

Denk na over een eventuele reorganisatie van uw data, bvb.

  • een nieuwe, meer logische en uitgebreider (boom)structuur boven uw artikelbestand
  • een andere en betere artikelcodering
  • het aanvullen van ontbrekende gegevens op klanten, leveringsadressen en contactpersonen
  • integratie in het ERP-pakket van ALLE aanvullende gegevens uit Excel-sheets en Access-tabellen, m.a.w. alles moet 'centraal' bijgehouden worden in de globale database

5. Uw historieken

Denk na over welke historieken er dienen overgebracht te worden van uw huidige software naar uw nieuw ERP-pakket, zodat u geen belangrijke historische data verliest en zodat u in het bezit blijft van vergelijkende statistieken met het verleden.

6. Verzorg uw uitgaande documenten

Herbekijk de lay-out van al uw uitgaande documenten : zij zijn uw 'visitekaartje' bij de klanten en prospecten.

7. Een ERP partner die meedenkt

Kies een ERP partner die kennis heeft van uw sector en een implementator/consultant die goed kan luisteren, analyseren en adviseren.

8. De planning

Leg een voor beide partijen haalbare planning vast, samen met uw ERP-implementator. Leg 'milestones' vast en plan op die momenten 'review meetings' ter opvolging.

Download hier deze white paper

Vragen?

Indien u bij bovenstaande zaken hulp kunt gebruiken, aarzel dan niet om Eos te contacteren via onderstaand formulier. Wij contacteren u eerstdaags.

Demo aanvragen